Bästa sätten att öka sitt testosteron

Är du man och saknar den där lilla extra styrkan och motivationen när du tränar? Är sexlusten halvdålig och du vet inte riktigt varför? Då finns det en risk att du råkat ut för en svacka i din testosteronproduktion.

Brist på testosteron?

Hormonet testosteron finns hos både män och kvinnor och det har samma effekt på bägge könen. Bland annat ökad muskelmassa, styrka, och sexlust. Ändå är det främst bland män som ämnet testosteronbrist diskuteras. Det är nämligen bland den manliga delen av befolkningen som låga testosteronnivåer genast blir ett påtagligt problem. Och det kallas trots allt för det manliga könshormonet.

Här är några vanliga bristsymptom:

  • Låg energi
  • Mental dimma
  • Minskad sexlust
  • Dålig initiativförmåga
  • Sämre koncentration och minne
  • Minskad muskelstyrka
  • Ökat fett
Olika effekter av låga och höga nivåer av testosteron i kroppen.

Givetvis ska du aldrig dopa sig och äta testosteron i form av anabola steroider. Det är bara farligt och dumt. Har du stora problem kan det finnas en bakomliggande sjukdom. Då är det viktigt att besöka en läkare.

Men känner du bara att du skulle må bra av en liten testosteronboost? Här är de bästa sätten.

1. Prova en testobooster

En testobooster är ett kosttillskott som innehåller mineraler och vitaminer. Ibland ingår även örtextrakt. Mixen varierar mellan olika tillverkare. Vanliga ämnen är zink, nötter, HMB GABA, Testofen, DAA, nässelextrakt, bockhorn, magnesium och D-vitamin.

Med hjälp av en testosteronbooster förbättrar du alltså kroppens förutsättningar att själv producera mer testosteron. Se lista över testoboosters.

2. Gå ner i vikt

Är du man och överviktig är ett av de enklaste sätten att höja testosteronhalten i blodet att gå ner i vikt. Det beror på att mängden kvinnligt könshormon, östrogen, ökar om du är överviktig. Östrogen och testosteron är varandras motvikter kan man säga och därför är det bra att göra sig av med de där extra kilona.

3. Ät mer fett

Lite motsägelsefull kan tyckas, men att äta mer fett kan faktiskt öka testosteronnivån eftersom det hjälper till i produktionen av detta hormon. Det enda du behöver tänka på är att hålla koll på det totala intaget av kalorier under dagen. Fett har som bekant hög kaloritäthet. Du vill inte få i dig så mycket kalorier att du själv lägger på dig fett. Ät nyttigt fett också från bland annat ägg, olivolja och nötter. Undvik transfetter (finns i friterad mat och vissa halvfabrikat).

4. Träna

Träning och motion är positivt för hormonproduktionen. Vill du öka halterna snabbt men mest för stunden rekommenderas ett riktigt tungt styrketräningspass. Få reps och tunga vikter är bra. Marklyft och bänkpress är ett par favoriter. Intervallträning är också ett effektivt sätt att öka testosteronet. Tänk bara på att du måste låta kroppen återhämta sig mellan träningspassen. Annars kan det bli motsatt effekt.

5. Sov gott

Att sova gott och tillräckligt länge är nödvändigt för att få en god nivå på ditt testosteron. Under natten återhämtar sig kroppen. Musklerna repareras. Kroppen utsöndrar testosteron för att hjälpa till i detta reparationsjobb. Med 7-8 timmars god sömn per natt skapar du optimala förutsättningar för att höja ditt testosteron. Sov inte mer än så – då kan det få motsatt effekt.

6. Drick inte för mycket alkohol

Ett glas vin eller en öl, ett måttligt intag av alkohol, gör knappast vare sig till eller från för hormonproduktionen. Men att dricka allt för ofta och speciellt – allt för mycket – är skadligt. Är du mer eller mindre full var eller varannan helg kan du räkna med en klar förbättring om du slutar med denna ovana.

Källor:
https://www.mathiaszachau.com/25-satt-att-oka-testosteronet-naturligt-for-man-som-vill-ha-mer-muskelmassa-mindre-kroppsfett-ett-battre-sexliv/

https://werlabs.se/artiklar/testosteron/